Herb Polski

W okresie od 11 do 13 grudnia 2024 r. słuchacze szkolenia zawodowego oficerskiego uczestniczyli w ramach zajęć programowych w symulacji narady nt. dostosowania komisariatu Policji dla osób z niepełnosprawnościami. Zajęciom przewodziła Anna Dąbrowska – ekspert z Gabinetu Komendanta Głównego Policji oraz nauczyciel stowarzyszony w Instytucie Nauk Społecznych WBiNP Akademii Policji w Szczytnie.

Dostosowanie obiektów użyteczności publicznej, w tym budynków Policji do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, jest fundamentalnym wyzwaniem stojącym przed instytucjami. Rozwiązania techniczne to jedno, jednak równie znaczącym aspektem jest świadomość społeczna dotycząca konieczności projektowania pomieszczeń placówek publicznych z myślą o wszystkich.

Wychodząc naprzeciw, Policja cyklicznie organizuje warsztaty, w ramach których słuchacze szkoleń zawodowych podstawowego, podoficerskiego, aspiranckiego czy oficerskiego mają okazję zgłębić wiedzę w zakresie dostępności architektonicznej oraz wymienić się spostrzeżeniami służącymi usprawnieniu dotychczasowych rozwiązań.

W toku symulacji słuchacze mieli możliwość bezpośredniego doświadczenia dysfunkcji, z którymi na co dzień borykają się osoby z niepełnosprawnościami, wcielając się w osoby słabowidzące i niewidome przy użyciu specjalistycznych okularów lub opasek na oczy, w osoby słabosłyszące z zastosowaniem zatyczek do uszu, a także w osoby z niepełnosprawnością ruchową, wykorzystując wózki inwalidzkie.

Zwieńczeniem zajęć była symulacja narady służbowej, w której policjanci odegrali role przedstawicieli organizacji reprezentujących środowiska osób z różnymi niepełnosprawnościami. Zgłaszali szereg uwag służących wykreowaniu nowoczesnego, przyjaznego i dostępnego komisariatu Policji. Uczestnicy zajęć dostrzegli, że komunikacja wewnętrzna w Policji powinna być dostosowana do odbiorcy. W jednostkach Policji często służą funkcjonariusze z długim stażem, świeżo upieczeni policjanci, pracownicy cywilni, a także osoby z niepełnosprawnościami. Komunikacja jest wtedy skuteczna, gdy jest zrozumiana przez wszystkie te grupy.

Przedmiotowe zajęcia spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony ich uczestników, którzy aktywnie wcielali się w przydzielane im role. Niewątpliwie będą one cenną nauką służącą zrozumieniu potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

tekst: SKS APwSz, Anna Dąbrowska
foto: Jacek Konieczny SKS APwSz